ergernis 1, consumeren

Next

Daar zit ik dan in de trein van mijn ouders naar huis en vlak bij me zit een groep vrouwen die waarschijnlijk een leuk dagje uit hebben, uitgelaten, vrolijk een schoolklasje op schoolreis.

Ziet er heel leuk uit maar het eerste dat mij opvalt dat diverse van de dames van die kniebroeken aan hebben met laarzen eronder buiten het feit dat ik het lelijk vind begin ik te denken aan de vreselijke indoctrinatie van de mode-industrie. Daar zitten dan 10 vrouwen bewijs dat wij mens eigenlijk maar domme wezens zijn wij laten ons elk jaar getijden weer door de mode-industrie en tig andere industrieŽn bepalen, wat we dragen, wat we eten, hoe we eten, hoe we wonen enz. En ja hoor weer een jaargetijden en weer nieuwe kleren nodig want die van vorig jaar zijn echt niet meer in en daar gaan we weer met zijn alle winkelen. Het is verbazingwekkend dat wij dat allemaal pikken en weer als koeien na het slachthuis ons door de winkelstraten van Nederland leiden. En zeker nu de feestdagen aankomen we kopen vooral veel en dure onzinnige dingen, wie heeft er een smoetties machine nodig als je als er al een staafmixers, blender, mixer, keukenmachine etc in de keukenkastjes staan te verrotten. En dan zijn de feestdagen goed en wel voorbij hebben we ons met zijn allen weer laten gaan op de kerstmaaltijden en de oliebollen komt de zomer er aan en dan moeten we er weer allemaal er mooi uitzien op het strand en duiken we weer afslank pillen, drankjes, repen, ….. en geven we drie keer zoveel uit aan het afslanken dan het hele eten gekost heeft. En de afslankindustrie lacht zich helemaal rot, want ook zij weten dat gewoon verstandig eten en regelmatig bewegen de enige echte manier is om van die extra pondjes af te komen.

Zoals een bij van bloem naar bloem gaat om voedsel te bemachtigen om de volgende bij op te laten groeien die dan weer van bloem naar bloem vliegt zitten wij in een vicieuze cirkel van consumeren. Wij lopen van winkel naar winkel om het volgende jaar er achter te komen dat de dingen van vorig jaar toch niet mooi of handig zijn en gaan dan op zoek naar nieuwe dingen die mooi of handig zijn…. En in de hoge torens van de zaken wereld lachen zich de mensen die het verzinnen zich helemaal dood om onze stommiteit, terwijl zij zelf bezig zijn de nieuwe jacht te koop want die oude van vorig jaar is toch echt uit de mode.